Traditionsmonster

Idag är det en månad kvar till julafton. På söndag är det första advent och då ska min stjärna upp i fönstret, min tomte och lilla gran ska på plats, jag ska på skyltsöndag och jag ska äta pepparkakor och dricka glögg.

Så här ligger till mina kära vänner, jag skulle kunna hoppa midsommarens nubbe och sill, påskens ägg och kycklingar och nyårets raketer och glitter MEN julen skulle jag kunna dö för. Nu är det ju så att jag är lite lätt ateist och konfirmerade mig för att få presenter som alla andra och jag vet att julen firas ju lite på grund av den där Jesus. Men det hör ju egentligen inte hit...Tycker jag. Hur som haver, när julen står på glänt och smygbörjar vid första advent blir jag till ett stort traditionsmonster som ska ha upp mitt julpynt, dricka min glögg och äta mina pepparkakor. Jag ska ha julklappar klara och inslaga och dom ska ta mig tusan ligga under granen, som för övrigt bara får vara i plast om någon i hushållet är allergisk.

En annan tradition jag håller hårt på under julen är min älskade chokladkalender. Förra året fick jag en av mamma, trots att jag flyttat hemmifrån. Får se om hon kommer med en i år också, annars tar jag första bästa buss till butiken och införskaffar mig en för på måndag är det dags att öppna första luckan. Och jag hoppas att årets julkalender på TV inte är en flopp som den vart dom senaste åren utan en riktigt trevlig historia.

Och en viktig del på julen som jag tyvärr inte kan styra, men som tack om lov anländigt ändå - Snön. Härliga tider med snö på backen och advent som väntar. Kan det bli bättre just nu? Det skulle väl vara att det är julafton då...



 

JULEN ÄR PRETTY FANTASTIC...DON'T YOU THINK?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0